Cases | Kunstenbond

DE KUNSTENBOND

Voor elkaar. Een campagne die laat zien waar solidariteit écht over gaat.

De Kunstenbond is er voor creatieve professionals — van muzikanten en ontwerpers tot dansers en beeldend kunstenaars. Ze helpen makers aan eerlijke contracten, juridisch advies en betere werkvoorwaarden. Maar nog lang niet iedereen weet dat. Zeker onder jongere zzp’ers en hybride werkenden is de vakbond vaak onbekend terrein. Tijd om dat te veranderen.

Services

Socials | Werving | Productie | Identiteit | Email Marketing | Content | Videografie

DE
UITDAGING

Hoe laat je zien dat de Kunstenbond geen dienstverlener is, maar een bondgenoot? Geen helpdesk voor losse vragen, maar een collectieve beweging die structurele verandering mogelijk maakt.

Kunstenbond vroeg ons om een campagne die die waarde tastbaar maakt — menselijk, activerend en met inhoudelijke kracht, zonder te vervallen in vaktaal of belerend beeld.

ONZE
AANPAK

We ontwikkelden het overkoepelende concept: Voor elkaar.
Een boodschap die de kern van de Kunstenbond raakt. Want lid worden draait niet alleen om wat jij krijgt, maar ook om wat je mogelijk maakt voor anderen. Samen sta je sterker. Voor elkaar.

Centraal in de campagne staat een 1 minuut video, met spoken word van Kunstenbond-voorzitter Manu van Kersbergen. In beeld én in voice-over vertelt hij over de kracht van collectiviteit.


Daarnaast maakten we een serie korte assets, elk gericht op een concreet onderwerp: van auteursrecht tot schijnzelfstandigheid. Steeds met een heldere CTA, toegespitst op zzp’ers of werknemers.

Auteursrechten

Voor de retargeting funnel ontwikkelden we social content rond veelgezochte vragen over auteursrecht. Wie bezit de rechten op creatief werk? Wat mag een opdrachtgever eisen? In heldere visuals en copy lieten we zien hoe de Kunstenbond juridisch bijstaat.

Contracten checken

Veel makers zoeken online naar hulp bij contracten. Voor de retargeting maakten we socials die uitleggen waarom een contract check waardevol is — en hoe de Kunstenbond je helpt om sterker te staan vóór je tekent.

Eerlijke betalingen

Wat is een fair tarief? Wat als een opdrachtgever niet betaalt? Met retargetingcontent op basis van deze zoekvragen toonden we hoe de Kunstenbond opkomt voor eerlijke betaling en leden helpt om grip te krijgen op een eerlijke betaling.

"Samen hebben we een campagne neergezet die raakt, klopt en ons merk echt verder brengt.”

GERSOM NAARDEN
COORDINATOR MARKETING & COMMUNICATIE - DE KUNSTENBOND

HET
RESULTAAT

De campagne is goed uit de startblokken gegaan. De boodschap resoneert, er is volop zichtbaarheid in de sector, en de eerste nieuwe leden hebben zich al aangesloten. Een veelbelovende start voor een beweging die groeit — van makers, voor makers.

Een veelbelovende start voor een beweging die groeit — van makers, voor makers.

Ook aan de slag met
jouw merk?

Neem contact met ons op.
Stan beantwoord al je vragen!

06 12 34 56 78
STAN.VANDOGGENAAR@EENANDERBUREAU.COM

NOG MEER SUCCES VERHALEN

NOG MEER SUCCES VERHALEN